Två blir tre 

I september får vi tillökning och blir en liten egen familj, jag och Peter. Det känns hur spännande som helst 💕

Jag tänkte att jag skulle ta upp bloggandet igen. Dels för min egen skull, kul att följa graviditeten och utvecklingen av den lille. Och dels för mina nära och kära som jag inte har möjlighet att träffa så ofta.

I höst sen lär det även bli en hel del Lchf, då jag måste börja på helt ny kula när det gäller kosten. När vi i januari fick veta att vi var gravida var min tanke att fortsätta med Lchf. Fullt ut. Men tji fick jag. De första månaderna av graviditeten mådde jag verkligen kass. Illamående delux från vecka 6 ungefär. Innan jag fick mina mirakeltabletter från barnmorskan kräktes jag 7-8gånger om dagen. Bara tanken på fet mat och det jag vanligtvis brukar äta fick mig att vilja spy.

Nu är jag i vecka23 och mår mkt bättre. Men kosten är inte helt 100%. Jag försöker undvika pasta, mjukt bröd och alltför sockrade matvaror. Jag äter inte lättfil och extra bröd som Livsmedelsverket rekommenderar.  Men tillåter mig att äta socker och det jag är sugen på. Det är så himla mkt andra förbud man ska förhålla sig till när man är gravid. Alla goda ostar, salami och sånt är strängt förbjudet. En vanlig dag nu för tiden brukar se ut såhär

  • Frukost: kvarg + knäcke med ost, en banan
  • Lunchlåda a la Lchf-kost
  • Middag: sallad på gurka, tomat, avokado 2-3 kokta ägg, bacon och melon.

Sedan brukar det slinka ner glass på kvällen eller choklad. Försöker dock begränsa det till inte varje kväll iaf.. Jag tycker det känns helt okej. Försökte vara helt strikt för någon månad sedan men motivationen är inte så hög. Att minska centimeter för centimeter och känna sig lättare och lättare har under åren varit en stor morot för mig. Nu blir jag ju bara tyngre och tyngre såklart 🙂

// Madeleine & kulan

Annonser