Världens godaste LCHF-pizza

Har testat ett par olika pizzarecept och aldrig hittat ett jag gillar. Pizzadegen har antingen varit för degig eller för äggig. Men igår hände det. Min vän Simone ville göra pizza, hon är rätt ny på det här med lchf och jag förvarnade henne om att det inte kommer smaka bra. Men tji fick jag. Riktigt gott blev det. Här kommer receptet (som vi halverade räckte till en stor plåt):

Köp hem:

  • 250 g riven ost (förslagsvis egenriven prästost)
  • 8 ägg
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 4 msk fiberhusk
  • Lite salt
  • CF
  • Tomapuré
  • Oregano
  • Valfri topping

Gör såhär: Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp, blanda ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen på två plåtar. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175g. Blanda några matskedar CF med tomatpuré och oregano och fördela ut på pizzan.
Fördela sedan önskat pålägg på bottnarna (Jag hade tacoköttfärs, jalapeno och riven ost på min pizza, Simone körde kalkon och ost) och grädda i 250 g tills osten smält och allt fått fin färg. Receptet är inspirerat från 56kilo

pizza_51725836ddf2b33d049a5c78

4 thoughts on “Världens godaste LCHF-pizza

Kommentera

