Sockerberoende

Dokument inifrån – ska vi förbjuda sockret? 

Jag ser mig själv som sockerberoende av de enkla anledningarna till att jag inte kan sluta behärska mig när jag väl börjar. Äter jag en godis äter jag alltid fler. Jag tömmer påsen. Förr när jag åt socker och kolhydrater var jag ständigt sötsugen. Både medvetet och omedvetet. När jag inte kunde behärska mig utan föll för sockerdjävulen fick jag enormt dåligt samvete och ångest. Jag kände att jag var tvungen att träna, träna jättemycket så att jag förbrände allt jag stoppade i mig. Vissa perioder klarade jag av att vara nyttig och hålla mig ifrån sockret, men eftersom jag åt mängder av kolhydrater fast i andra former (fullkornspasta, knäckebröd, frukt, sockrade livsmedel som lightyoghurt) åkte mitt blodsocker bergochdalbana och jag föll alltid dit igen tillslut. Min stora räddning under många år var Coca cola light. Det innehåller ju så få kalorier så jag tillät mig dricka det. Ni som följt bloggen vet vilket slit det varit för mig att bli av med Coca cola light beroendet. Men denna bakgrund ser jag sötningsmedel som socker även det och försöker hålla mig borta från det. Jag bakar någon LCHF-kladdkaka ibland för att lyxa till det. Men att köpa en receptbok för en massa lchf-bakverk håller jag mig borta ifrån.

Jag är ganska säker på att jag skulle förlora kontrollen snabbt om jag började med kolhydrater & socker igen. Jag skulle inte klara av att äta endast lite. Personer som inte är sockerberoende är oftast de som är mest kritiska till LCHF. De hävdar att man har ett val, att man kan äta endast lite, de hävdar att det är onödigt att utesluta det helt, man går ner i vikt om man bara skär ner på det. JA, säkert sant för vissa, men för mig är det inte hållbart i längden. För att tysta sockerdjävulen i mig krävs det att jag slutar mata honom och det helt, annars tar han överhanden igen. Det är en av anledningarna till att jag tänker fortsätta äta LCHF på obestämt tid. Jag mår så bra av det och känner inget beroende.

Titta på dokumentären från SVT:

Dokument inifrån – ska vi förbjuda sockret? 

De ger exempel på hur beroende man kan bli av socker och på hur snabbt det går att förändra dåliga hälsovärden genom att utesluta socker ur sin kost.
sugar in drinks and sweets
Kommentera

