Kära dagboken….

Pulverdieter, finns det fortfarande folk som går på det?

…Det var min första tanke när jag tidigare idag kollade igenom det sociala flödet från veckan som gått. Och visst är det så. Svältdieter på osmakande sockrade pulversoppor/drycker finns det alltså mängder av personer som följer.

För ett par år sedan, 2008 testade jag det själv. 14 dagar. Visst jag gick ner i vikt, men mitt psyke och min relation till mat var skadad ett långt tag efter de 14 dagarna. Hur som helst, när jag ser inlägg om svältdieter och kalloriunderskott (vilket innebär att man är konstant hungrig…nästan iaf) blir jag oerhört tacksam till min nuvarande relation till mat och till min kropp. Jag vet vad jag kan äta, jag vet vad jag mår bra av, jag vet vad som mättar, vad som är gott. Vad min kropp mår bra av. Min kärleksrelation till mat kunde inte vara bättre. Jag har dock ett problem just nu.. NÖTTERNA. Ikväll har jag varit så sugen på nötter att jag har funderat allvarligt på att gå till Maxi och köpa mig en stor påse. ”Gå till Maxi” tänker ni, inte så farligt kanske. Men då skall tilläggas att jag tidigare idag löpt personlängsta någonsin. 13 kilometer. Mina vader är stela som betong och fötterna fulla med blåsor. Jag är så stel att streckan att ta mig från soffan till toaletten känns som ett jobbigt projekt. Medveten om detta har jag ändå, helt seriöst funderat på att gå de 15 minutrarna till Maxi, snurra runt därinne, köpa nötter och traska hem…

…Någonstans där satte jag mig ner här i soffan för att börja skriva. Såhär orkar jag inte ha det. Nötter funkar för vissa lchf-are.. Inte för mig. Det är för gott. Jag vill kunna njuta av livets goda utan att vara som besatt. Så nötter, det var trevligt att råkas (smakas). Men nu har jag bestämt mig. Hej då nötter!

Kommentera

