Hallonpaj LCHF

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175g.
Häll ut cirka 300 gram hallon (och lite blåbär om du vill).
Strö över smuldegen (som du rört ihop, se ingredienser nedan) och kör in i ugnen ca 10-15 min.

  • 300 g smält smör
  • 2 ägg
  • 2 dl kokosmjöl
  • 2 dl fibrex
  • lite stevia
  • lite fiberhusk

Smakar gott, lite torrt kanske, men med en skvätt grädde till är det helt okej:)

hallon-300x199

Måttbandet åkte fram igen

Vågen har jag ställt undan, men av ren nyfikenhet plockade jag fram måttbandet för att se om det hänt något sedan slutet på november 2012. Jag har inte aktivt försökt minska mer, jag äter LCHF för att jag mår bra av det. Jag har ett par kilo jag vill bli av med och omvandla till muskler. Det ska jag uppnå genom min träning (ni som följt bloggen vet dock att jag gått ner 11,5kg helt utan träning).
Måttförändringar sedan november 2012:
  • midja +-0, nu 69cm
  • arm -2 cm, nu 25cm
  • lår -2 cm, nu 47cm
  • tjockaste stället på magen -2 cm, nu 89cm (totalt -10,5cm sedan jag började mäta i somras)

Hade inte förväntat mig en minskning på grund av att de de senaste månaderna har varit mer festligheter, julafton, födelsedagar och utlandssemester. Men titt det gick ju i alla fall. 🙂

Midjan mätte jag första gången veckan innan jag började med LCHF (december 2011), lår och arm mätte jag första gången mars 2012. Och tjockaste stället på magen mätte jag först nu i somras (2012). Förmodligen var jag större och förlorade en hel massa centimetrar på både lår, arm och tjockaste stället på magen de första månaderna på LCHF (januari, februari, början av mars, 2012). Nedan är i alla fall en sammanställning på uppmätta förlorade centimetrar.

  • Midja från 92cm till 69cm  – 23cm
  • Arm från 27cm till 25cm  – 2cm
  • Lår från 52cm till 47cm  –5cm
  • Tjockaste stället på magen från 99,5cm till 89 cm  -10,5cm

Vardagsmotion; check

Min nya vana med att gå till och från jobbet varje dag ger mig cirka 6-7kilometers promenad om dagen, fem dagar i veckan. Snacka om vardagsmotion 🙂

Utöver det har jag klarat av två av veckans tre löppass. Vill inte påstå att det är lätt att ta sig runt de 7,2km. Absolut inte. Och när jag tänker på att 7,2km endast är en tredjedel av Göteborgsvarvet vill jag börja gråta lite. Men det är bara att kämpa, om några veckor kommer det kännas lättare. 🙂

IMG_4302Bild från förra helgen då vi firade dubbla födelsedagar. 26 strecket är passerat för min del, 27 för Simon. Livet som 26åring kommer vara kalas har jag bestämt mig för. Jag ska må bra fysiskt och psykiskt, jag ska njuta och ha det gött. 🙂

Här är ett inlägg som skrevs för ganska så exakt ett år sedan. Vilken resa detta år varit. Positiv resa. 🙂

Lättare avsteg från strikt LCHF

Efter att ha spenderat 7 dygn i ett land utan god ost, goda såser eller dressingar, på ett hotell där omeletten innehöll endast ägg (gillar inte stekt ägg), gjorde jag avsteg från min annars strikta LCHF-kost. Det jag åt som jag normalt inte äter var: cashewnötter, mörk choklad, jordgubbar och melon.

Inga stora avsteg från kosten då både mörk choklad och nötter anses helt okej. För mig sätter det dock igång ett sug, jag vill inte kalla det sötsug, utan snarare ”plocksug”. Och nu en vecka senare går mina tankar fortfarande i ”plocktänket”. Jag vill småäta hela tiden, det liksom kliar i fingrarna. För mig fungerar det att trappa ner stegvis, igår ville jag köpa 2-3st 70%iga chokladkakor med smak, mint är den godaste. Valde en 90%ig som jag delade med Simon. Räknar mer ytterligare en veckas ”avvänjning”, om avsteget var värt det? Ja faktiskt, alternativet var att gå omkring hungrig. Och jag höll mig trots avsteg väldigt strikt, inga pommes, ingen pizza, inget bröd, ingen öl, inga jordnötter och ingen glass, vilket resulterade i att min kropp inte betett sig annorlunda. Jag har inte känt av någon större uppsvälldhet, inga kramper i magen eller annat obehagligt.

Här är en bild på den ”goda frukosten”. 😉

IMG_4182