Kycklinggryta LCHF

Gjorde kycklinggryta igår. Min tanke var att använda kokosmjölk, jag hade inget recept att gå efter så jag bara ”slängde ihop” grytan utefter det jag hade hemma. Det var inte meningen att den skulle bli så kryddstark, men efter att smakat av och känt kokosmaken ta över allt, fick jag lite panik och öste på med starka kryddor. Resultatet blev faktiskt riktigt gott. Jag gillar stark mat 🙂
Grytor är underskattat egentligen. Enkelt att göra, blir mycket mat = matlådor.
  • 1kg kyckling
  • 2-3 dl grädde
  • 1 burk kokosmjölk (fet)
  • 1-2 msk sambal oelek
  • smör att steka i
  • salt och peppar
  • chilipulver
  • färsk oregano

Gör såhär: Skär kycklingen i grytbitar och stek i rikligt med smör. I med oregano och kryddorna. Häll i kokosmjölk och grädden och låt koka ihop. Smaka av med sambal oelek. Servera med exempelvis kokt blomkål.

Kommentera

