IBS-mage och LCHF

Såg det här klippet på kostdoktorns hemsida

Jag har lidit av IBS under större delen av mitt vuxna liv (19-25 års ålder). Fick magkramper av nästan all mat (kändes så). Försökte utesluta laktos, gluten med mera, men det blev inte bättre. Jag hade en oerhört gasig mage, vilket begränsade mig socialt.

När jag var på dejt satt jag och vred och vände på mig i soffan för att skapa ljud som liknade min mages. Jag hostade och harklade mig, skämdes. Det var inte bara på en dejt utan livet såg ut så i de flesta sociala situationer där det var lite för tyst.

Att gå på en toa där det ekade var komplicerat. På med vattenkranen, och fram med tekniken ”smygkissa”, som går ut på att jag hade ena handen täckt med toapapper på ”utgång två” för att låta gaserna komma ut försiktigt när jag kissade. Gjorde jag inte det poffade gaserna ut i porslinsstolen och var det någon i rummet bredvid hörde denna någon detta. Grov ångest om det hände kan jag meddela.

Att ligga dubbelvikt pga starka starka magkramper och med en mage stor som en ballong är något jag inte saknar.

På 3 dagar på LCHF var inprincip alla besvären av IBS-mage borta. Min mage är lugn och platt och gaserna är ”normala”. Hur nu en gas kan bli normal ? 🙂 . Jag säger inte att att LCHF kost hjälper alla, men jag vet många i min omgivning som blivit hjälpt av LCHF liknande kost. Kunde önska att fler personer fick tipset om att LCHF kost kan lindra IBS-mage, så att de fick ta ställning och kanske själva testa.

Kommentera

