Matdagbokens vara eller icke vara.

Funderat länge på om jag skulle ta och ha en kategori i min blogg med rubriken – Matdagbok. Jag gillar att föra matdagbok, det ger mig en bra överblick på mitt eventuella överätande (småätande, ätande utan varken tanke eller hunger). Skriver matdagbok i ett skrivhäfte idag, men jag gillar datorn bättre, helt klart.

Har gjort ett försök tidigare och känslan är då att missförstånd uppstår. Ofta med synpunkter på att jag äter för lite och för sällan. Tre viktiga punkter att ha i åtanke.

  1. Man får en oerhörd mättnad med rätt mat, LCHF ger mig en skön mättnad, som varar länge. Mycket längre än min tidigare kolhydratsrika kost. Mitt blodsocker är även av ändrad karaktär, det är jämt. Jag får inga dippar där jag måste äta för att ”orka med”. Detta pga att jag är fettdriven, min kropp hämtar energi från fett och inte från kolhydrater.
  2. Jag lyssnar på kroppen, ställer mig frågor som; är det min kropp som är hungrig nu eller är det bara jag som är rastlös och min hjärna som vill tillfredsställa ett behov.
  3. Jag skulle aldrig svälta mig själv. Jag skulle aldrig gå omkring hungrig för att minska i vikt och centimetrar. Det är viktigt att ni är medvetna om det. Har gjort det tidigare i livet, det kallas Jojo-bantning. Det sysslar inte jag med.

Nu kan vi väl vara redo för en redovisning av mitt dagliga kostintag.

Kommentera

