sjukdom, avsteg, matdagbok.

Är inne på min tredje sjukvecka nu, så efter nattloppet har träningen legat på is från min sida. Är verkligen sugen på att komma igång igen!

Min mat äter jag av gammal vana, det vill säga, strikt lchf. Under sjukdomstiden har dock mörk choklad kommit in i mitt liv igen. 90% tig mörk choklad, 1-2 rutor till kaffet. Till nästa vecka blir det stop med även det. Jag har avstått helt från nötter sedan LCHF-helgen i Säffle, vilket känns oerhört skönt. Nötter (även om de är nyttiga) triggar mitt sug efter mer. Ni vet, känslan av att inte kunna sluta äta, fast att man är riktigt riktigt mätt. Ett ätbeteende jag märkt att jag tar till när jag känner mig ensam och lite nere. Jag har börjat föra matdagbok, inte bara på vad jag äter, utan mest för tankarnas skull. Jag skriver ner varför jag äter, hur jag känner, om det finns annat jag skulle kunna göra än att äta. Lugn i hatten, detta gäller inte alla mål, utan främst de mål som jag känner är onödiga, när jag tröstäter. Även fast det är ”nyttig” mat, vill jag bli av med beteendet och känslorna kring det.

Under större delen av mitt vuxna liv har jag haft en osund relation till mat, mat har skapat en stor ångest hos mig. En ångest jag idag slipper till 99%. Mycket tack vare LCHF som helt tagit bort mitt sug efter söta saker.

Ganska så exat 10 månader på Lchf i dagarna. För er som undrar hur det går viktmässigt, inlägg kommer framöver. Vikt, cm, träningsupplägg och så vidare. Jag är otroligt peppad, det har jag varit hela tiden, tappade dock bloggpeppen i somras men nu är den tillbaka:)

 

Kommentera

