sjukdom, avsteg, matdagbok.

Är inne på min tredje sjukvecka nu, så efter nattloppet har träningen legat på is från min sida. Är verkligen sugen på att komma igång igen!

Min mat äter jag av gammal vana, det vill säga, strikt lchf. Under sjukdomstiden har dock mörk choklad kommit in i mitt liv igen. 90% tig mörk choklad, 1-2 rutor till kaffet. Till nästa vecka blir det stop med även det. Jag har avstått helt från nötter sedan LCHF-helgen i Säffle, vilket känns oerhört skönt. Nötter (även om de är nyttiga) triggar mitt sug efter mer. Ni vet, känslan av att inte kunna sluta äta, fast att man är riktigt riktigt mätt. Ett ätbeteende jag märkt att jag tar till när jag känner mig ensam och lite nere. Jag har börjat föra matdagbok, inte bara på vad jag äter, utan mest för tankarnas skull. Jag skriver ner varför jag äter, hur jag känner, om det finns annat jag skulle kunna göra än att äta. Lugn i hatten, detta gäller inte alla mål, utan främst de mål som jag känner är onödiga, när jag tröstäter. Även fast det är ”nyttig” mat, vill jag bli av med beteendet och känslorna kring det.

Under större delen av mitt vuxna liv har jag haft en osund relation till mat, mat har skapat en stor ångest hos mig. En ångest jag idag slipper till 99%. Mycket tack vare LCHF som helt tagit bort mitt sug efter söta saker.

Ganska så exat 10 månader på Lchf i dagarna. För er som undrar hur det går viktmässigt, inlägg kommer framöver. Vikt, cm, träningsupplägg och så vidare. Jag är otroligt peppad, det har jag varit hela tiden, tappade dock bloggpeppen i somras men nu är den tillbaka:)

 

Nattloppet

Träningen inför Nattloppet i Kalmar var i det minsta lagret. I sommar har jag joggat max 1gång i veckan och då 4-5km. Hur som helst, jag såg Nattloppet som ett roligt träningspass. Och vilket pass sedan. Vad roligt det var, uppladdning på Larmtorget mitt i stan kl 21.40. Starten gick vid 22.00. Mitt mål var att ta mig runt, siktade på en tid på 40-43 minuter. Tog mig i mål på 32 min, 58sek. De sista 300 m sprang jag som jag aldrig sprungit tidigare, jag vecklade ut mina antilopben och galopperade om 5-6 stycken, det kändes som jag skulle svimma, men jag kunde inte stanna, det var ju massa folk som hejade och kollade, istället ökade jag, passerade mållinjen och spydde.

Under dagen laddade vi upp på Ohlearys med en riktig ”hambööjaeh”. Ingen kolhydratsladdning här inte. 


Detta bildspel kräver JavaScript.

Västerbottenpaj LCHF

Ingredienser:

  • 1 pkt bacon
  • 1 påse babyspenat
  • 1 purjolök
  • Ett knippe gräslök
  • Kantareller
  • 1 dl grädde
  • 4 ägg
  • Västerbottenost
  • Salt och peppar
  • Smör att steka i

Gör såhär: börja med att sätta ugnen på 200 grader. Strimla baconen & purjolöken, och stek i smör tillsammans med kantarellerna. Tillsätt eventuellt salt & peppar. Häll i babyspenaten och stek den så att den nästan ”smälter”. I med hackad gräslök och låt stå i stekpannan tills vattnet är borta.Vispa ägg + grädde. I med kantarell/bacon/purjolöken i en form. täck med riven västerbottenost (snåla inte) och häll över ägg/gräddblandningen. 

Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter (låt osten få färg)

Väldigt väldigt god paj! Vi avnjöt den tillsammans med kräftor. 

BildBild