Löpträning

Vecka 1av 8. 

  • Tisdag – Lätt jogg, känna in benen.  (Blev 4 tunga km, trött i ben och kropp, kan bero på att jag varit sjuk.. Men nu är jag igång, känns riktigt kul!)
  • Torsdag – 5-6km. (Måste verkligen tänka på tekniken, tungt pass idag men tog mig runt 6km. På lördag blir det kortare sträcka med fokus på just tekniken.)
  • Lördag – 5-6km

Bilden visar på tekniken jag försöker att eftersträva (barfotalöpning). Det är rätt svårt, när jag ökar tempot tar jag ut stegen = ajaj. Det svåra är att öka i tempo och behålla tekniken för mig just nu. Mycket muskler krävs i vader och ljumskar. Här finner ni ytterligare ett inlägg om löptekniken och varför jag valt att springa i barfotaskor.

One thought on “Löpträning

  1. Inte för att jag är emot barfotalöpning, tvärtom (även om jag inte tillämpar det personligen), men jag tycker illustrationsbilden ovan är väldigt överdriven och missvisande. För egen del har alltid mellanfot/framfot kommit naturligt i steget, och redan på 80-talet stack jag ut huvudet och påtalade att det var fel att sätta i hälen först. Dock, även när jag för ”skoj skull” provar att sätta i hälen först, så får man springa bra fånigt för att få till den vänstra bilden och verkligen ”banka” i hälen med kraft först. Snarare handlar häl-löpning ju om att ”rulla” genom hela fotsulan, vilket jag också gör vanligtvis bara att jag då landar ”smekande i underlaget” på mellanfoten för att sedan ha en liten lätt tåhävning i avstampet med framfoten (viktigt dock att tåhävning resulterar i att kroppen förs framåt och inte uppåt – vilket därför betyder att de flesta inte tjänar på framfotalöpning om hastigheten är långsammare än ca 4:30 min/km).

    Sedan förstår jag inte ditt tempoproblem riktigt. Ju snabbare man löper desto mer framåtlutad och smekande fotisättning får man ju då automatiskt. Det är ju långsam jogging som det är lättare hänt att hälarna får mer stötar eftersom man då rör sig mer i vertikal riktning i stegen istället för att ”sväva fram”.

Kommentera

