Tommytappar.se

En av föreläsarna var Tommy. Min vän Johanna har skrivit ett sammanfattande och bra inlägg om hans föreläsning. Läs det här. Mycket tänkvärt.

Tommy tog upp tre punkter för att lyckas med viktnedgång. Johanna sammanfattade dem så bra att jag snodde dem (hoppas det är okej) 🙂 . Punkt ett och två passar otroligt bra in på mig och min relation till vikt.

1. Sikta strikt
Ca 5 – 10 g kolhydrater /dag. Sikta på att hamna där. Har man målet 20 g /dag är det lätt att det drar iväg lite extra och om man har det “utrymmet”, så man kanske hamnar på 30, 40 eller till och med 50 g. Det är mycket enklare att sikta strikt. Man behöver inte fråga sig själv “kan jag äta det där” och hur mycket man kan äta. Är man inställd på att vara strikt är tydligare och mer självklart vad som går bort och man räknar sig inte upp till 20 g bara för att det är den gräns man satt. Man behöver egentligen inte räkna alls när man siktar strikt för skulle det dra iväg på någon enstaka sak så gör det inte så mycket eftersom man i övrigt lagt sig på en gräns på 5 – 10 g.

2. Stressa inte
Stress påverkar en mentalt, och det påverkar vikten. Koppla av (vilket faktiskt är mycket lättare när man är strikt, för att upprepa första principen.) Hur är det då, det här med att väga sig? Är det okej? Blir man inte stressad av det? Tommy väger sig som många andra en dag i veckan. Det är hans officiella vägning. Sedan väger han sig “inofficiellt” varje dag – och det gör han just för att stressa mindre. Väger man sig varje dag så ser man att det skiljer sig från dag till dag, att vikten kan variera beroende på många olika faktorer. Väger man sig istället bara en gång i veckan så finns risken att man prickar in just den dagen då vikten är något högre.

3. Njut
Tommy dricker ingen mjölk och äter inte yoghurt eller creme fraiche. Men det gör han inte för att dra ner på kolhydraterna utan för att han inte är så förtjust i det helt enkelt. Däremot använder han gärna grädde i sin matlagning, för det gillar han. Man ska inte känna något tvång. Man ska äta när man är hungrig och äta det man gillar. Ägg är den vanligaste frukosten, men man ska inte känna sig tvingad att äta det om man inte tycker om ägg. Man ska njuta. Ät den frukost som passar dig. För att det ska vara en hållbar kost så måste du göra den till din kost så att just du trivs med den. Så gör ingenting bara för att du “borde”, utan hitta ditt sätt att göra det. Detsamma gäller träning. “Borde” ska inte vara en anledning till att träna. Motivation hittar man inte i ord som “borde” och “måste” – utan i ord som “vill” och “önskar”. Med de orden kan man börja forma de intentionerna som leder en rätt i livet, dag för dag.

Här har vi Johanna och Tommy  (Tommy har alltså tappat 50% av sin kroppsvikt, wow!)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s