Är Cola light (Pepsi max) LCHF vänligt?

Sitter och skriver rent Andreas föreläsning som jag bandade. Men det tar tid har 32 min inspelat material, som jag skall skriva ner för att sedan omvandla till ett bra blogginlägg. Men jag lovar er det kommer!

Hittade en klockren bild på en av de bloggar jag följer, som visar 2,5 kilo fett och 2,5 kilo muskel. Här sen man verkligen hur stor plats fettet tar i kroppen. :

Är inne på min 7e dag med absolut strikt lchf-kost, vilket för mig innebär: ingen choklad, inga nötter, inga jordgubbar, mindre mejeriprodukter och ingen cola light. Status är att jag mår utmärkt, har mycket energi trotts mycket jobb. Jag känner mig inte uppsvälld och trivs med min kropp. Den känslan är underbar. Dagens motion är cykel till jobbet, jobbar delat pass idag så sammanlagt 12km. Inte överdrivet mycket, men bättre än buss.

Det här med cola light träffade mig direkt under Ronnies föreläsning. Han trodde att pepsi light inte påverkar blodsockret. Men tji fick han, han testade sitt blodsocker efter en halv liter pepsi orginal och blodsockret flög upp och gick sedan i bergodalbana ett par timmar. Ett par dagar senare testade han pepsi light (eller max som det heter) och vad hände? Jo blodsockret flög upp även här (dock inte lika högt, men iaf) och åkte bergodalbana ett par timmar. Detta är inte vetenskapligt beprövat, men hans resultat visar att hans blodsocker påverkas även av pepsi max (högt blodsocker=mer insulin i blodet). Jag är nästan säker på att mitt blodsocker gör det samma.

År 2007 skulle jag banta, åt lågkalorikost, min enda last fick då bli cola light, som inte innehåller några kalorier alls. Jag gillade egentligen inte cola light men efter någon månad var jag beroende. Beroendet sitter kvar även idag, när jag tänker på cola light vattnas det i i min mun och jag känner mig som en av Pavlos hundar… I detta fall behöver jag inga vetenskapliga studier, jag slutade med cola light där under föreläsningen. För mig funkar det inte, alla är vi olika, men jag behöver sluta med att hälla i mig den svarta bubblande vätskan. Undra hur lång tid det kommer ta innan ”vattnandet” i munnen kommer avta vid tanken på en cola light? Någon som känner igen sig?

3 thoughts on “Är Cola light (Pepsi max) LCHF vänligt?

  1. Cola light fixar jag inte, men zero däremot. Jävlar alltså, men det var mitt substitut när sambon satt och åt godis och drack läsk. Eller i alla fall började det så. Har också funderat på att sluta, men känns väldigt långt bort…

Kommentera

