Min viktresa tar nya tag

Jag har bestämt mig för att testa strikt lchf i ca 3 månader. Jag ser detta som ett expriment. Jag har ätit enligt lchf sedan veckan innan nyår, men tänker ta det steget vassare nu. Det innebär:

  • ingen choklad
  • ingen cola light (varför kommer inlägg om senare)
  • inga nötter
  • mer fett
  • inga avkliv
  • inte mer än 5g kolhydrater/dag

Jag tänker inte äta mer kött än innan så ni veganer vegetarianer etc kan vara lugna. Däremot kommer jag att äta mer ägg, ekologiska givetvis. Jag kommer försöka att vara i ketos så mycket som det går, ska köpa ”stickor” idag eller imorgon så att jag säkert vet om jag är i ketos eller inte. Helgens strikta lchf har gett mig en kickstart utöver det vanliga, jag är fruktansvärt peppad på detta. Jag kommer efter tre månader genomföra en kontroll av mina blodfetter, kolesterol etc. Är värdena bra kommer jag att fortsätta, är de farligt höga tänker jag nog tänka om.

Som sagt ett experiment och jag är nästan övertygad om att jag kommer känna av mängder av hälsofördelar, redan nu efter 5 hela dygn strikt lchf känner jag mig otroligt energifull och lycklig (kan ju givetvis ha med annat att göra), känner mig inte alls uppsvälld och en tröja som satt för tight för två månader sedan, sitter idag perfekt. Känner inte heller av min IBS-mage alls! Jag kommer under dessa tre månader träna som vanligt, för jag som alla lchf-are jag träffat förespråkar träning och de hälsovinster som kommer av att röra på sig. Jag kommer dock skippa gymmet och ”hopp och stuttspass” då jag inte trivs där. Istället blir det löpning och stenåldersträning ute i naturen, där jag trivs som bäst.

Jag tänker inte väga mig förrän om 4 veckor på strikt lchf. Vågen för mig innebär enorm ångest (när det var som värst vägde jag mig 7-10ggr/dag). Istället mäter jag mig.

Mått den 3e juli:

  • midja -1 cm, nu 73cm (totalt -19cm)
  • arm +-0 cm, nu 27cm
  • lår +-0 cm, nu 49cm
  • tjockaste stället på magen (aldrig mätt tidigare 99,5cm) (hjälp)
  • bröst (där de är som störst, heller aldrig mätt tidigare) 90cm (hjälp!!!)
  • För er som inte känner mig så är jag 178 cm lång och har ett bmi på 25.
6 thoughts on “Min viktresa tar nya tag

  1. Jag känner inte dig men önskar dig lycka till. Jag skulle själv behöva köra mer strikt ett tag, alternativt om jag testar periodisk fasta. Jag får se 🙂

  2. Hej. Det ska bli intressant att få läsa resultatet efter 4 veckor. Äter själv LCHF sedan 2 månader tillbaka och mår toppen! Dock har inte vikten rasat något nämnvärt men det spelar inte så stor roll när jag mår så här bra. Ska ändå försöka äta lite striktare jag också nu, för att se vad som händer. Det är lätt hänt att det slinker ner några nötter, frukt- el chokladbitar för mycket och jag gissar på att det är därför det inte händer så mycket viktmässigt.
    Lycka till!

Kommentera

