Hej bloggen

Har inte haft speciellt mycket ork eller tid med bloggen på senaste tiden. Men det mesta rullar på bra, gällande kosten & träningen. Håller mig till väldigt strikt lchf, där jag är i ketos hela tiden (har köpt stickor där man ser om man är i ketos eller inte, finns på apoteket). Har gjort två avkliv från det superstrikta: På Winnerbäcksaftonen tog jag 2 bitar choklad (70%) och lite nötter och nu i onsdags bakade vi lchf-kladdkaka och åt till film.

Känner mig trotts detta stolt över mig själv, känner inget sug efter socker och cola lighten saknar jag inte alls. Ytterligare en utmaning för mig blir nu att inte känsloäta, inte fira med mat, inte trösta med mat. Oavsett om det är lchf-mat eller inte är det själva beteendet jag vill bli av med. 

Idag fick jag in en morgonpromenad innan frukost, saknat dessa promenader enormt och är något jag skall försöka få in i vardagen igen.

Annonser

Vad äter jag egentligen?

Om ni undrar vad jag äter en dag kan det se ut typ såhär.

  • 2 ägg och kaffe till frukost (eventuellt en omelett).
  • lunch i form av antingen lagad mat (typ kyckling, broccoli + sås eller tacogratäng eller kött & sallad) eller något lätt (typ brieost, salami). Detta beroende på tid och mättnadskänsla, är ofta oerhört mätt efter frukosten, speciellt om det blir omelett.
  • kvällsmål, beroende på om lunchen var större eller lättare blir kvällsmålet större eller lättare..Innehållet är ungefär det samma som lunchen. Oftast så är jag inte så hungrig på kvällen.

Löpträning

Vecka 1av 8. 

  • Tisdag – Lätt jogg, känna in benen.  (Blev 4 tunga km, trött i ben och kropp, kan bero på att jag varit sjuk.. Men nu är jag igång, känns riktigt kul!)
  • Torsdag – 5-6km. (Måste verkligen tänka på tekniken, tungt pass idag men tog mig runt 6km. På lördag blir det kortare sträcka med fokus på just tekniken.)
  • Lördag – 5-6km

Bilden visar på tekniken jag försöker att eftersträva (barfotalöpning). Det är rätt svårt, när jag ökar tempot tar jag ut stegen = ajaj. Det svåra är att öka i tempo och behålla tekniken för mig just nu. Mycket muskler krävs i vader och ljumskar. Här finner ni ytterligare ett inlägg om löptekniken och varför jag valt att springa i barfotaskor.

Söndagskalas

I Söndags var det lite kalas med en jobbarkompis. Det var första gången på länge som jag trivdes med mig själv. Ingen uppsvälld mage, inga kramper och till och med lite nyckelben börjar titta fram. Att vara glad och nöjd & må bra måste vara det bästa som finns:)

Matrevolutionen på Svenska

Hittat Andreas föreläsning på svenska:). Har du inte sett den än rekommenderar jag det varmt. Extra varmt rekommenderar jag min mamma att se denna (på grund av att den förklarar grunden till lchf och varför det är bra. Även ämnet högt kolesterol berörs). 46 minuter kan tyckas långt kanske? Men avvara de minuterna, ta en kopp kaffe, sätt dig bekvämt. Andreas är en fantastisk föreläsare, så jag lovar dig att det inte blir långtråkigt och segt.