Ät det din kropp mår bra av.

Är trött på alla som efter rubriker i Aftonbladet och Expressen säger:

  • ”det är farligt att äta din diet, du äter för mycket kött”
  • ”din höga köttkonsumtion förstör miljön”

För det första: Det är ingen diet, jag bantar inte. Det är en livsstil, ett medvetet val.

För det andra: Jag äter inte mer kött nu än innan, inte alls. Jag äter mer ägg än innan. Men ägg är inte rött kött. Jag äter bättre fisk än innan, inga näringsfattiga fiskpinnar här inte. Utan mestadels lax, mackrill, tonfisk. LCHF betyder inte mer kött. Läs på innan du kommer med sådana kommentarer till mig. Jag äter mer medvetet nu än innan, mer lokalt & ekologiskt. Jag vill ha i mig bra produkter. Bra köttprodukter är från djur som mår bra och som inte är uppfodrade snabbt på majs och annat konstgjort. Min dröm är att hitta en lokal ekologisk bonde med rätt värderingar, där jag kan köpa kött & ägg för eget hushåll.

För det tredje: Studierna rubrikerna i Kvällsposten hänvisar till, är inte alltid tillförlitliga ur ett vetenskapligt perspektiv. Ha det i åtanke innan du kritiserar någon. Här kommer lite länkar till varför lchf inte är farligt:

http://www.kostdoktorn.se/dagens-ateruppvarmda-lchf-larm/

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

För det fjärde så undrar jag hur mitt avstånd från socker, pasta, mjöl och potatis kan påverka min hälsa negativt? Har du något bra svar på det får du hemskt gärna komma med det.

Under min kategori Film finns sevärda filmer/klipp/dokumentärer kring ämnet. 

Slutord: Ät det som din kropp mår bra av. Lyssna på din kropp.

Alla är olika och vi får äta som vi vill.

Jag föredrar att inte vara sockerdriven. Jag tränar bra utan kolhydrater, känner mig piggare och starkare, springer snabbare. Jag blir inte mer dum utan kolhydrater som vissa hävdar. Vitaminer får jag i mig genom grönsaker (broccoli innehåller mer C-vitamin än en apelsin). Jag minskar min fettmängd i kroppen, jag minskar i cm kring midjan (-18 totalt). Jag lever med en problemfri mage, som tidigare haft klara IBS-problem, mitt blodsocker är jämnare. Jag känner mig gladare & piggare.

Ni som fortfarande hävdar att en kalori är en kalori, hur förklarar ni följande:

Innan lchf åt jag närmare svältdiet (1300kcal-1700kcal/dag) och min storlek/kropp ökade i omfång och kilon (+hungerkänslor). Nu äter jag mer kcal/dag kanske kring 2500 ? och jag krymper, jag är mätt. Det går inte ihop om man fortfarande är inne på spåret att en kalori är en kalori. Så är inte fallet. Vår mat består av olika ingredienser som påverkar vår kropp olika.

Orkar du inte läsa allt eller förstå allt. Ge det 8 minuter

7 thoughts on “Ät det din kropp mår bra av.

  1. Ping: Huvudet på spiken | Johannas LCHF

  2. Bra inlägg! Idag orkar jag inte ens sitta i lunchrummet då det som vanligt rackades ner på Lchf och ”det bästa är ju att äta vanlig husmanskost” Yeah right, funkar inte på mig i alla fall med pasta och potatis i mängder. Jag orkade inte ens ge mig in i debatten, de borde läsa på vad LCHF innebär innan de yttrar sig. Morr!! =)

  3. Bra och sant skrivet! Tycker att de som uttalar sej negativt om lchf är så pinsamt dåligt pålästa. Häromdagen var det en krigsrubrik på aftonbladet: ”LCHF gav x stroke” . När jag sedan läste artikeln så visade det sej att det enda belägget som fanns för att x fick stroke av kosten var att hon själv trodde det. Att hon hade högt blodtryck och var mkt stressad hör också till saken.

    Och så detta med köttet. Jag äter INGET kött pga är vegetarian men äter lchf.

Kommentera

