Stress

Har den senaste veckan känt av den där hemska klumpen i bröstet, den som uppstår när jag har lite för många bollar i luften. Jag får inte glömma bort att varva ner, leva i nuet och viktigast av allt; ta en sak i taget. Jag har mycket att göra nu, imorgon ska jag hålla i sex lektioner, samtidigt som jag egentligen själv borde vara i skolan och skriva på examensarbetet. Ekonomin börjar också bli en stressoar. Får endast halva studiebidraget i april och inget i maj. Jag känner att jag kanske borde ta fler extrapass på något av mina tre jobb, men de senaste veckorna har sett ut ungefär såhär:

  • Måndag – examensarbete + kvällsjobb i kundtjänsten 17-21
  • Tisdag – planera onsdagens lektioner + examensarbete
  • Onsdag – jobba som lärare 8-16 (sex olika lektioner)
  • Torsdag – Examensarbete + planera fredagens lektioner
  • Fredag – jobba 8-12
  • Lördag – jobba på restaurangen 11-16
  • Söndag – jobba kundtjänst 16-19

Visst jag kan lägga in fler pass, men det kommer sluta som i höstas, stressen kommer ta över mitt liv igen. Det är inte värt det. Istället ska jag, för att försöka få bort den här obehagliga klumpen i bröstet lägga in fler pass för mig själv, ”Maddepass”. Dessa pass kan innehålla: stenåldersträning, kaffe i solen, läsa fler inspirerande böcker, promenader. Alltså pass som för mig innebär avslappning.

Ekonomin får lösa sig, jag har lite sparat och vi är två i hushållet. Får skära ner på vissa utgifter istället. Min hälsa är viktigast för mig, för min relation till Simon och för min relation till livet.

Jag älskar att dricka kaffe i solen, höra fågelkvitter och känna vårens dofter. Jag tänker njuta av det i år. För min skull. Jag tror det lönar sig i längden.

One thought on “Stress

Kommentera

