Den nakna hälsan – Jonas Colting

Föreläsningen igår var enormt inspirerande. Vill ge mig ut på stenålderspromenad nu på en gång! Fått enhel del tips gällande löpning, löpteknik och tror mig fått lösningen på mina benhinnebekymmer. Vi är inte gjorda att gå/löpa i ”pjäxor”, foten blir understimulerad och tappar styrka. Att löpa klumpigt där hälen stumt går i marken först framför kroppen (ofta pga rejäl upphöjning i hälen i våra skor) är inte naturlig löpning (se bild nedan). Både Simon och jag är sugna på att testa barfotalöpning. Vi kommer följa rekommendationer och börja försiktigt genom att gå/promenera barfota i naturliga miljöer. Skall även köpa oss nya, lätta, mjuka skor. Älskar även att Jonas är av samma åsikt gällande mat och matkonsumtion som vi är. Som hälsomotionär är det onödigt att proppa våra kroppar fulla med kolhydrater. ALLA kolhydrater snabba som långsamma omvandlas till socker i våra kroppar. Samma mängd kolhydrater om de så är från en påse godis eller fiberberikat bröd (eller en talltik fiberberikad havregrynsgröt), kräver samma mängd insulinpåslag. Ät naturligt och få enorma hälsovinster!

Bilder tagna från Jonas Coltings föreläsningsmaterial. 

15 thoughts on “Den nakna hälsan – Jonas Colting

    • tänker börja barfota (dels pga har ej råd att köpa nya skor nu) på gräsmattor, eventuellt på ett spår här o närheten. Men sedan är tanken att jag ska övergå till fingerskorna (ev någon mjuk annan variant) och promenera i skogen 🙂 eventuellt löpträna också. dock ej på asfallt!!:)

      • Synd att du inte bodde här, då hade vi kunnat testa detta tillsammans 🙂
        Men att vara ute barfota känns lite riskabelt, finns så mycket skräp man kan trampa på! Jag ska nog satsa på fingerskorna direkt… När jag har råd 😉 Men det låter ju så skönt för fötterna att komma ”närmare” underlaget och inte vara stela och instängda i ett par gympaskor.

  1. Jag sprang mycket förra våren i vanliga skor. Fick vansinnigt ont i benhinnorna. I somras läste jag på lite och köpte ett par merrel. Dom ser ut som vanliga skor men är barfotaskor. Det var som att komma till himlen! Inga problem med behinnor, bättre löpsteg, ja hela kroppen hittade hem. Visst fick man lite ont i fötterna från början men det beror på att dom är otränade. Det tog inte lång tid gå till sig. Nu har jag ett par five fingers också men jag föredrar merrel.
    Lycka till med löpningen! Du kommer inte att ångra barfotaskorna….

  2. Ping: Barfotaskor | Johannas LCHF

  3. Tycker mig känna igen dig från föreläsningen här i Kalmar. Visst var den bra? 🙂
    Jag skrev också en liten utvärdering om föreläsningen.
    Jag gillar Coltings syn på både träning och kost, och att han dessutom anammat Movnat och barfotaträning gör inte saken sämre.
    Det är lite trist att debatten om framför allt LCHF här i Sverige har blivit så hätsk, där folk på både sidor ser allt i svart eller vitt. Jonas har ändå en ganska avslappnad inställning till det, och inser att huvudsaken är att man äter hälsosamt majoriteten av sin tid, men det är väldigt få som skulle ta skada av att unna sig något onyttigt någon gång ibland.
    För min del blev det t ex en Ben & Jerrys igår. Svårt att motstå 😉

    • Hej! Ja absolut, riktigt inspirerande. Enormt härligt att höra en person med sådan smak till livet. Kul att du skrev här, kikat runt på din blogg, riktigt inspirerande den också! 🙂

  4. Ping: Den nakna hälsan i bokform | madeleinestedt

  5. Ping: Löpträning | madeleinestedt

  6. Ping: Träningsmål | Madeleinestedt

Kommentera

