Utmana dig själv

Jag klarade verkligen milen igår, inte 7.8km, inte 9,2 km utan 10km. Vilken enorm boost för  självkänslan och självförtroendet.

Man klarar så oerhört mycket mer än vad man tro, det är viktigt att komma ihåg.

I år har jag endast joggat spridda 4-5km/pass, lugna kilometrar (pga att jag känt mig otroligt otränad). Jag visste innan turen igår att jag skulle ta mig runt, på något vis. 80-90 minuter var något jag var inställd på. Men jag överträffade mig själv. Jag joggade 5km utan att stanna en endaste gång (jag är en intervalltjej som gärna tar en paus här och där). Tempot var högre än vad jag förväntat mig, flåset bättre. 10 km på 66minuter, vilken prestation! De två/tre sista kilometrarna hade jag krampkänningar i låren, benen var otroligt tunga. Utan min järnvilja och mentala inställning till att jag skulle klara 10km hade jag lätt gett upp där vid 7km. Man klarar mer än vad man tror. Brukar du jogga någon gång då och då (eller kanske cykla, simma osv)? Utmana dig själv, testa en längre runda. Sätt upp ett tydligt mål, bestäm dig för distansen innan du ger dig ut.

Min rekordmil ligger på 50-51 minuter, då var jag 8-9kg lättare, hade mer muskler och löptränade 3-4 pass i veckan. Ett mål för mig är att någon gång inom en snar framtid (ett par månader kanske?) klara av min rekordmil. Men dit är det långt kan jag lova. Träningsvärken från igår är enorm, låren låser sig såfort jag böjer mig ner. Att gå på toa är ett stort projekt just nu. Haha 🙂

One thought on “Utmana dig själv

Kommentera

