Irriterad!

På twitter, facebook, nyheterna, på bloggar och i kommentarer överallt stöter jag på kommentarer angående LCHF-dieten. Det är bra, att debatten väcker känslor gör den levande. Men idag läste jag något så fruktansvärt irriterande:

Knäckte vad koden egentligen står för, LCHF= Lazy Celebreties Hating Fitness. LCHF är för lata”. 

Man har nog inte riktigt fattat vad LCHF går ut på om man publicerar en sådan kommentar.  Jag är absolut inte mer lat nu än innan jag slutade att äta socker, stärkelse, tillsatser och annan skit som onaturlig mat består av. Jag har gjort ett val, att äta mat som min kropp mår bra av. Inte fan (ursäkta språkvalet) blir jag lat för det? Tvärt om, jag har nog aldrig lagat så mycket mat från grunden nu som innan LCHF. Jag tar mig tid att hitta bra matvaror, jag lagar mat, jag tar mig tid att äta maten (och med tid menar jag att jag dukar upp fint och trevligt och äter med ro). Jag är väl inte mer lat än någon annan hälsoprofil som springer förbi lunchrestaurangen, hämtar en färdiglagad sallad med lightdressing, ”nyttigt” mörkt bröd med fullkorn och några melonskivor (nu är det inget fel med hämtmat i sig, men själva tanken på att jag skulle vara mer lat…?) Vi är alla olika och vi gör olika val. Men kom inte och kalla mig för lat!!

Och om denna lathet som det påstås att vi LCHF-are bedriver, om den nu handlar om att vi inte orkar träna eller röra på oss? De flesta jag känner som äter enligt på lchf spenderar även tid för motion och träning.

Tack för mig.

4 thoughts on “Irriterad!

  1. Förstår dig… Och man blir ju piggare av LCHF. Jag orkar mycket mer nu än förr och jag är på 4 året eller nåt sånt. Fortsätt! Lycka till!

  2. Håller helt med dig angående att inte vara lat. Jag lagar bra mat från grunden och inte snabbmakaroner och korv som förut. Gör aldrig nudlar och ketchup till luncher som förut. Har aldrig motionerat så mycket som nu ( förut har jag varit för jäst och lat ) och jag har nu ätit LCHF i ett år och har aldrig mått så bra.
    Så strunta i sådanna kommentarer som att lchfare är lat, för det handlar endast om okunskap. Keep up the good work 🙂

  3. Håller med dig till 110 % och instämmer i kommentaren ovan. Precis samma här. Dessutom är det inte ett dugg kul att gå ut och springa med en uppsvälld mage som jag alltid fick av att käka en massa kolisar. Nu är jag lätt i kroppen och känner att träningen är mer njutningsfull.

    Jag tränar inte lika mycket nu som innan dock – MEN – innan tränade jag som en tok ENDAST för att gå ner i vikt, det var bara ytligt, handlade inget om ett bättre välmående att göra egentligen. För hur mkt jag än tränade så mådde jag inte bättre i kroppen, och inte gick jag ner speciellt mycket i vikt heller…

    Idag kanske jag inte springer varannan dag som då, nu ägnar jag mig åt den träningen jag faktiskt älskar och tycker är rolig… promenader, yoga, qigong… Jag tränar för välmåendet nu, för njutningen i träningen och INTE för att hålla vikten – för den håller jag ändå genom att äta rätt och äta mig mätt med fett 🙂

    Over and out 😀

  4. Ping: Apropå att LCHF skulle vara för lata | johannaslchf

Kommentera

