LCHF-frukost: ägg och bacon

Jag upplever att det är svårt att lyssna på kroppen, men jag övar och övar och övar. Skillnaden mellan att vara hungrig och att vara uttråkad är för mig hårfin. Något konkret jag däremot märkt är att jag inte längre blir ”panikhungrig”. Det blev jag ofta förut, fick blodsockerfall och ett hemskt humör.

Har kört: Ägg och bacon ägg ägg och bacon till frukost i 1,5 vecka. Kan låta tråkigt och enformigt men det upplever jag inte än. Ser tvärtom fram mot frukosten och jag håller mig mätt länge! När folk på jobbet är hungriga vid 10 tiden, har jag inte ens tänkt tanken på mat. För lchfare som inte testat denna start på dagen rekommenderar jag verkligen det!

Detta bildspel kräver JavaScript.

6 thoughts on “LCHF-frukost: ägg och bacon

  1. Känner verkligen igen mig i att det är en hårfin gräns mellan att vara hungrig / uttråkad! Det är just det som triggas när jag inte äter mig ordentligt mätt eller småäter (typ nötter eller så).

    Instämmer i att ägg och baconfrukost är guld! Dock inte bra att äta för mycket bacon så jag varierar. Men det är utan tvekan en favorit.

    • Har tänkt köra under en månad för att sedan bli mer varierad:).
      Du är min förebild gällande att utesluta allt som triggar ditt sug! Jag har inte kommit fullt så långt än. Jag borde bli mer strikt för att bli av med suget till att äta när jag är uttråkad.

      • Känns bra, hoppas jag kan peppa dig till att bli av med suget! För vissa gäller det att vara strikt för att klara det. Jag har blivit helt tillfreds med att jag inte kan göra några avsteg utan måste hålla mig till det jag mår bra av att äta och inget annat. Det känns värt det! Sen att det man äter (som ägg och bacon tex) är så himlans gott gör det lättare 😉

  2. När jag började äta lchf, så åt jag ägg och bacon varje frukost. Bortsett från stekoset så är det galet gott! Men sen så var det ju det här med nitritet(nitratet?) som tydligen finns i bacon…så min frissa (kostrådgivare) tyckte inte man skulle äta så mycket bacon!
    Så nu steker jag plättar varje morgon istället, på ägg och creme fraiche och husk. Äter de med bär och vispgrädde och sedan är jag inte hungrig förrän vid två-rycket – och jag äter frukost vid sex på morgonen!

Kommentera

