Måltidsersättning?

Debatten gällande bantningsprodukter har äntligen tagit lite fart. Av ren nyfikenhet har jag strosat runt i mataffären och hälsokost-affärer och studerat innehållsförteckningarna på bantningsprodukter av denna typ. Socker, socker och åter socker. Smaka på ordet måltidsersättning. Varför ska man ersätta en måltid… Vi är skapta för att äta, vi måste äta för att fungera. Dock fungerar vi mindre bra och kan få komplikationer om vi äter fel mat. Men vad är rätt mat egentligen? Inte fan (ursäkta ordvalet) är det lätt att äta rätt typ av naturlig mat när våra livsmedelsaffärer skriker socker och E-ämnen. Jag är glad att jag insett vad bra mat är. För er som ännu funderar läs första kapitlet i denna bok för att hitta inspiration.

Jag har endel kilon kvar som jag vill gå ner i vikt. -6kg är en jättebra siffra, men jag upplever att jag står still sedan ett par veckor tillbaka. Jag har insett att jag måste ha tålamod, det är inte konstigt att det tar lite tid. Jag har plågat min kropp med lågkaloridiet a la jojo-varianten under flera år. Jag har innan trott att jag måste vara hungrig för att kunna bli smal och jag är så oerhört tacksam att jag slipper vara det. Att jag numera inte går upp i vikt av att äta mig mätt och glad, utan snarare tappar lite lite för varje dag. Jag har inte heller varit speciellt snäll mot min kropp när det kommer till socker. Jag har insett efter dryga 10v med LCHF att jag är beroende av socker och att jag helt måste försöka avstå från det för att må bra. och då menar jag inte att jag satt och öste i mig kakor och godis förr, men jag hade ständigt det där suget. Suget som jag spädde på genom att äta bla lightprodukter, bröd, pasta, frukt. Jag vet inte hur länge jag kommer äta LCHFkost men som jag känner nu och som jag mår nu vill jag inte byta tillbaka till de liv jag hade innan. Jag tror på att äta socker- och stärkelsefri mat, jag ska ge min kropp tid och tålamod till anpassning för det är den värd efter år av ”misshandel”.

Idag har jag slutat dricka kolsyra – 14 dagars test. Kolsyrat vatten stimulerar mitt sug för cola light + att jag ofta får ont i magen efter ett par glas. Uppföljning kommer!

5 thoughts on “Måltidsersättning?

  1. Jättebra och inspirerande inlägg! Du har så rätt. Gillar stycket ”Varför ska man ersätta en måltid… Vi är skapta för att äta, vi måste äta för att fungera. Dock fungerar vi mindre bra och kan få komplikationer om vi äter fel mat.”

    Tack för bra läsning!

  2. Riktigt bra skrivet Madde! Märks att det är lärare du ska va! Inspirerande!!
    Du har så rätt i det med att man har misshandlat kroppen innan. Det är först nu man inser hur mycket skit man stoppat in sig. Och varje dag tittar jag på min sambo och tänker på hur mycket skit han fortfarande stoppar i sig. Men bara för att han har en bra utsida, så betyder det ju inte att insidan ser bra ut… Han mår dock bra av den maten han äter. Inga problem med magen eller energin. Så jag tänker inte försöka övertala honom heller.

    Du undrade hur det gick med maten. Jadu… en överkonsumtion av grädde har det varit. Jag älskar grädde! (önskar att jag hatade det) och det känns inte riktigt rätt att äta för mycket av det… Säger till mig hela tiden att man ska börja köra mer strikt, så for jag blir helt frisk åker löparskorna på och ett intensivt träningsschema inför sommaren. Här JÄVLAR ska det rinna av fett!!
    Vi kanske ska utmana varandra då?
    Jag har tänkt (iaf försöka) köra body pump mån, ons, lör (när jag inte jobbar helg) och sen springa 3 dagar i veckan. Det måste ju ge resultat!
    Oj va långt det blev 🙂
    MAASSSAAA pepp till dig!!

  3. Skall det verkligen stå ”jag har plågat min kropp med lågkolhydratsdiet a la jojo-varianten under flera år”? 🙂

  4. Jättebra skrivet, och jag håller med till fullo! Enda gången jag tagit måltidsersättning är som mellanmål, men jag blev ändå inte mätt utan bara sugen på nåt mer…
    Nä, nyttig mat är bäst =)

Kommentera

