Korvstroganoff á la LCHF

Ingredienser: 
  • 1-2 gul lök
  • 1 klyfta vitlök
  • smör att steka i
  • en falukorv med hög % kötthalt (gärna ekologisk)
  • 2-3dl grädde
  • 1 paket tomatkross
  • hackad spenat (vi använde fryst)
  • salt&peppar

Gör såhär: Fräs löken, pressa i vitlöken, häll i den skivade korven, låt steka. I med grädde, tomatkross, smaka av med salt&peppar. Häll i spenaten. Servera gärna med blomkålsmos!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Dagens stenåldersträning

Idag körde vi följande upplägg:

Uppvärmning – barfotajogg

Följande övningar gör vi 3 set ca 10-15 reps/set.

  • Skottkärra
  • bicepövning (med stock)
  • tricepsövning (på stock)
  • axelövning – med stock över huvudet
  • axelövning –  med stock, upp till hakan
  • balansgång på grenar/stockar
  • kasta tung sten (med benböj)
  • lyfta tyngre stock (benböj+axel+armar) sjukt jobbig!!
  • bålrotation med tung stock

Sedan körde vi Biggest looser klassikernkasta bildäck, spurta-kasta-spurta-kasta osv. Efter det: plankan, tåhävningar, kissande hunden, armhävningar, rygglyft (3set ca 10 reps).

Nedvarvning: barfotajogg

Som bonus fick vi solsken, fågelkvitter, skogsdofter allt i en salig blandning. Vilket för mig ger en otrolig återhämtning, avkoppling, njutning (gammal scout som jag är). Jag älskar att vara ute i naturen, detta är perfekt för mig!

Mått den 27e mars

Tycker det mesta står still nu, vågen och måtten. Har minskat lite iaf

Mått just nu:

  • midja -1 cm, nu 77cm (totalt – 15cm)
  • arm -1cm (ej spänd) nu 26cm
  • lår -1cm, nu 51cm

Är glad att jag hittat en träningsform jag verkligen älskar nu iaf. Trotts feberkänningar och matthet igårkväll var jag idag ute tillsammans med Simon i 2h. Vårt utegym är fantastiskt, och hur underbart är det inte att träna i solsken? Fågelsång, skogsdofter, det är underbart!

Stenåldersträning – övningar

  • axel med stock över huvudet
  • axel med stock, upp till hakan
  • biceps med stock
  • dips på stock/sten
  • pullups på gren/stång
  • chins på gren/stång
  • bålrotation med stock
  • lyfta stock (benböj+axel+armar)
  • vanliga armhävningar (ev med en hand på sten/stubbe)
  • kasta sten (med benböj)
  • lyfta sten (med benböj över huvudet)
  • slägga (ev stock tills inköp) slå på döda träd
  • dra (rep eller stock)
  • skottkärra
  • brottning
  • leka häst
  • balansgång på grenar/stockar
  • utfallssteg med sten/stubbe/stock i famnen
  • triceps med sten (bakom huvud)
  • plankan
  • kissande hunden
  • vanliga situps
  • bänkpress med stock eller sten
  • tåhävningar (ev med sten i famnen)
  • kasta bildäck, spurta-kasta-spurta-kasta osv
  • tippa/släpa stock
  • klättra upp (på typ sten) hoppa ner (mjukt)
  • kasta stubbe till varandra
  • bröstövning- ligg på stock med en sten i vardera hand, flaxa.
Såhär kan det se ut:

Barfotalöpning

Vi vågade inte jogga/löpa runt så hårt på de många stigar vi fann idag pga skaderisken (stukning etc) men i veckan när våra nya skor landar ska vi ge oss ut. Vi har fördelen att bo väldigt nära en idrottsplats med stora fina gräsplaner. Den ekade tom idag så vi tog tillfället i akt att slänga av oss skor och strumpor och jogga ett par varv. Vilken skillnad, vilken känsla, man får ett helt annat löpsteg! Vi längtar ihjäl oss efter våra nya barfotaskor!

Stenåldersträning

Har varit ute och kollat in möjligheterna för framtida stenålderspromenader/stenåldersträning. Vi hittade stigar vi aldrig lagt märke till och fann att vi har enorma möjligheter och riktigt bra förutsättningar för denna typen av träning. I otroligt vacker och naturskön miljö dessutom. Två minuter från hemmet fann vi vårt nya gym, både Simon och jag är helt lyriska.

Detta bildspel kräver JavaScript.