LCHF-semlor

Jag och mannen är absolut inga bagare men lyckades rätt bra med dessa sötingar.  

Ingredienser:

  • 4 msk fiberhusk
  • 3 ägg
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl grädde
  • 50 gram smält smör
  • 1 msk kardemumma

Blanda fiberhusk, bakpulver, kardemumma för sig. Blanda ägg, smält smör och grädde för sig. Rör ihop smeten och låt jäsa i 10-15 min. Fördela smeten i 6st stora muffinsformar och grädda i ugn 20-25 min, 175°.

Mandelmassa: 100g mandelmjöl blandas med en äggvita, 1-2msk grädde, 1-2msk sukrin.

Resultat: lagom stora semlor med härlig kardemummasmak, perfekt till en kopp kaffe 🙂

9 thoughts on “LCHF-semlor

  1. Hej och tack för din kommentar i min blogg! 🙂 Blir alltid lika glad över nya läsare!

    Era semlor ser ju tokgoda ut! Jag kanske få ta och testa det till helgen, när jag förhoppningsvis är piggare än just nu.

    Hoppas ni har en mysig kväll 🙂

  2. Va smart du va o gräddade dom i muffins formar, det gjorde inte jag! Så mina blev platta! haha ska snart försöka forma om dom lite 🙂 Hoppas att dom smakar gott iaf!

  3. Vad glad jag är att jag slank in här via en av dina kommentarer hos Kostdoktorn! Tack vare dig o ditt recept så vi fick semlor igår. De sjönk ihop lite efter jag tagit ut dem men vart goda ändå!

  4. Ping: Semlor LCHF | Madeleinestedt

Kommentera

