Andas

I eftermiddag/kväll ska jag bara vara och göra absolut ingenting. Jag ska dricka kaffe i lugn och ro, andas lugnt och stänga av alla måsten. Man behöver det ibland. Ta tid för avslappning och återhämtning så att kroppen är i harmoni. I höstas stressade jag runt som en yr höna. 100% universitetsstudier, kvällsjobb 3-4ggr/veckan (kl 16-21), och lärarjobb 2 förmiddagar i veckan. Jag hade absolut ingen tid för att andas ut, min stressnivå var på tok för hög. Ni ska få en läxa, lärare som jag är:

Ta en stund för dig själv, drick en kopp the eller kaffe, tänk på hur det smakar, hur koppen värmer händerna, sitt ute om du har möjlighet, lyssna efter fågelkvitter, njut av eventuell vårsol. Stäng av allt annat och lev för stunden. Hur smakar kaffet? Vad ser du när du tittar dig runt, vad hör du? Beskriv för dig själv och försök vara tacksam att du får sitta där med din kopp, i vårsolen och njuta.

Kan låta töntigt kanske, men eftersom du har fått det i läxa måste du i alla fall testa 😉 Jag är helt övertygad om att lyckas man vara tacksam för det lilla och se glädjen i de små härliga stunderna i livet så kommer man må mycket bättre.

LCHFfilm

Hittade en klockren film hos Cecilia Folkesson. LCHFare or not, kolla in klippet.

“If you could pack all of human history into one year, we´ve only been farming and eating grains since about yesterday, which is when we became shorter and fatter. We only started consuming processed vegetable oil about ten minutes ago, witch is when heart disease became our number one killer”

Solen i ögonen

Veckans första motionspass bestod av 4km jogg i –utan att överdriva- underbart vårväder. Förutom att jag fick beskåda denna vackra solnedgång fick jag under min färd se flertalet vårtecken, bland annat: krokus, lekande barn och joggingmotionärer med leende på läpparna.

Andreas Eenfeldt

I 8 veckor har jag och Simon avstått helt från detta:

  • Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.
  • Ris och risprodukter.
  • Majs och majsprodukter (ex cornflakes).
  • Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, pannkaka etc (stärkelserika födoämnen)
  • Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker. Allt socker och allt sockrat.
  • Margariner (på kemisk-teknisk väg hårdgjorda & smörliknande vegetabiliska fetter)
  • Öl

Visst har vi varit duktiga? Av ovanstående finns det inget vi direkt saknar, sötsuget är borta. Personen som öppnade upp mina ögon för detta, läkaren Andreas Eenfeldt ökade igår besöksantalet här på bloggen genom detta inlägg där han länkade hit till mig. Kändes riktigt roligt (dansade glädjedans härhemma) då han genom sin passion för Matrevolutionen och LCHF blivit min stora idol! För er som missat allas vår kostdoktor rekommenderar jag varmt ett besök på hans sida kostdoktorn, där finns även ett kapitel från hans bok Matrevolutionen, en bok som jag tycker alla bör läsa.

Härliga lördag!

Tog sovmorgon till 07.30 idag, frukost till nyhetsmorgon och sedan packade vi väskan för pickninck. Vi har ett favoritställe vid slutet av en hemliga väg… Hela familjen fick följa med, det inkluderar katten.

Även Tutte fick något att tugga på. 🙂 Frallan ni ser är ett resultat av gårdagens bakning. Givetvis är det en LCHF-fralla och recept kommer upp senare! Gott med brödsubstitut!

Dagens träning


Startade dagen med en rejäl dos vardagsmotion, en tur till ica-maxi blev en (dock långsam) promenad på 9km. Sedan för 4e gången denna vecka, snörade jag på mig joggingskorna och tog en tur. Rundan blev någon km längre och benen kändes pigga:)